Zajęcia kulinarne

 

Dzieci w wieku przedszkolnym są ciekawe świata, zadają wiele pytań i oczekują na odpowiedzi, które zaspokoją ich ciekawość. Uważnie obserwują otaczającą rzeczywistość, podpatrują co dzieje się w domu, przedszkolu, na ulicy, w sklepie, samochodzie…W domu chętnie pomagają bliskim, a w kuchni pod okiem mamy lub babci poznają tajniki gotowania.

Zajęcia kulinarne to typ zajęć bardzo lubianych przez dzieci zarówno starsze, jak i młodsze. Mają one na celu nauczyć przedszkolaki czerpania radości ze wspólnego przygotowywania potraw oraz zachęcić do zdrowego odżywiania. Podczas takich działań dzieci mogą samodzielnie wykonywać różne czynności kuchenne: kroić, smarować, rozdrabniać, ubijać, mieszać, itp. Daje im to wiele radości i satysfakcji z posiadanych umiejętności.
Zajęcia kulinarne stwarzają okazję do dzielenia się wrażeniami z domowych obserwacji dotyczących różnych działań, potraw i przepisów. Poprzez kulinarną zabawę zdobywają nowe doświadczenia, odkrywają nowe, ciekawe smaki i mają możliwość samodzielnie i w sposób twórczy przygotować dla siebie posiłek.  Większość dzieci uwielbia słodycze. Nie ma znaczenia, czy to ciastka, cukierki, czy żelki. Wszystkie zawierają sporą dawkę cukru. Jak ludzki organizm reaguje na ten składnik? I dlaczego mówi się, że słodycze, choć smaczne, są niezdrowe.

 

Realizując cykl zajęć „Od ziarenka do bochenka” dzieci z grupy VII zapoznały się  cyklem powstawania chleba. Samodzielnie przygotowały chlebek ziołowy. Podczas zajęć dzieci miały okazję wcielić się w rolę piekarzy. Każdy przedszkolak mógł na własne oczy zobaczyć poszczególne etapy pracy, samodzielnie odmierzać i dodawać składniki według przpisu. Nastęnie  chętni wałkowali ciasto i pomagali w  nadawaniu kształtu bochenka. Najważniejsze, że wszyscy bawili się doskonale! Wspaniały  zapach roznosił się po całym  przedszkolu. A upieczony chlebek smakował wspaniale nie tylko dzieciom, ale również pani dyrektor, która podziekowała małym piekarzom za pyszny poczęstunek. 

 

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć na facebooku naszego przedszkola.       

 Zajęcia logorytmiczne w grupie II.

Logorytmika to jedna z metod stosowania w logopedii, oparta na muzyce i tekstach słownych, połączona z ruchami całego ciała. To forma połączenia rytmiki i terapii logopedycznej, aby oddziaływać na sferę słuchową, słuchowo – ruchową i ruchową.

Celem prowadzonych zajęć z logorytmiki jest:

ü           Usprawnienie oddechu,

ü           Korygowanie wad wymowy i zaburzeń słuchu,

ü           Wykształcenie prawidłowej fonacji,

ü           Usprawnienie narządów mowy,

ü           Uwrażliwianie na cechy muzyki i mowy (rytm, tempo, melodia, dynamika, barwa dźwięku,    metrum),

ü           Kształcenie słuchu fonematycznego,

ü           Kształcenie pamięci muzycznej;

ü           Kształcenie szybkiej reakcji ruchowej na sygnały słowne, dźwięk, ciszę,

ü           Kształcenie umiejętności precypowania i odtwarzania ruchem tempa, rytmu, akcentacji i ekspresji w muzyce oraz wypowiedzi słownej,

ü           Rozwój intelektualny,

ü           Rozwój społeczny.

 

 

   Uczymy się kodowania i programowania już w przedszkolu. 

          Nie ma wątpliwości, że ucząc się programowania dzieci spędzają czas w sposób wartościowy i rozwijający. Uczenie się programowania to nie tyle nabywanie umiejętności czysto technicznych ile dbanie o swój wszechstronny rozwój. Zajęcia         z programowania uczą precyzyjnego myślenia, rozwijają umiejętności myślenia logicznego, kreatywność, pomysłowość, dbałość o szczegóły, powodują wzrost różnorodności pomysłów. Pozwalają pokazać dzieciom nowy sposób rozwiązywania problemów, wykorzystujący komputery w sposób aktywny, pozwalający poznać zasady działania nowych technologii, pozwalający lepiej, głębiej zrozumieć komputery. Dzieci w grupie II programują głównie na macie: tworzą wspólne zbiory, wymyślają proste gry. Np. programują ścieżkę, którą musi pokonać kotek, aby dostać się do punktu zaznaczonego na macie. Trasę kota dzieci wyznaczają za pomocą klocków ruchu – takich samych piktogramów przy pomocy kodowania rozwijać wśród najmłodszych kompetencje społeczne takie, jak praca w grupie i dążeniu do kompromisu.

 

 WARZYWA I OWOCE ZJADAMY- WIĘC ZDROWIE WSPANIAŁE MAMY.

 

Promocja zdrowia oraz wyrabianie zdrowotnych nawyków to jedno z ważniejszych zadań przedszkola. Dlatego też jesienią w naszym przedszkolu zorganizowaliśmy cykl zjęć o warzywach i owocach. Naszym głównym celem przeprowadzonych zajęć było zachęcanie dzieci do spożywania owoców i warzyw: świeżych oraz w postaci sałatek, szaszłyków, musów. Przygotowania do tych zajęć rozpoczęły się od zgromadzenia potrzebnych zapasów w postaci owoców i warzyw. Na ogłoszenie o gromadzeniu zapasów odpowiedziały wszystkie dzieci, dzięki czemu zebraliśmy pełen kosz witaminowych smakołyków. Po obejrzeniu  okazów naturalnych i treściwym omówieniu tematu dotyczącego  roli witamin w życiu przedszkolaka oraz ważności owoców nad słodyczami! - przeszliśmy  w poszczególnych grupach do wykonania sałatki owocowej, sałatki jarzynowej, szaszłyków owocowych,  musów owocowo- warzywnych, a także syropu z cebuli. Doskonale wiemy jakie znaczenie dla rozwoju dziecka ma odpowiednie odżywianie. Jednak trudno jest namówić dziecko do spożywania warzyw lub owoców. Najlepszy sposób to włączenie malucha do wspólnego przygotowywania posiłku. Dlatego też po dokładnym przygotowaniu się do pracy ( mycie rąk, owoców i warzyw), zasiedliśmy do stołów, przy których zaczęliśmy obierać, kroić, szatkować i wsypywać do dużej miski owoce i warzywa. Uwieńczeniem naszej pracy była degustacja samodzielnie wykonanej przepysznej sałatki owocowej,  sałatki jarzynowej, szaszłyków owocowych, soku owocowego, musu owocowo- warzywnego, oraz syropu z cebuli. Dzieci były zachwycone smakiem przygotowanych potraw i możliwością samodzielnego ich przygotowania. Czego wyrazem było szybkie znikanie zawartości talerzyka,  patyczka do szaszłyków, czy kubka - co niezmiernie cieszyło! Dokładkom nie było końca. Przedszkolaki nie zapomniały również o dostarczeniu porcji witamin pozostałym paniom z przedszkola, które też zachwycały się smakiem i zapachem świeżych owoców i warzyw. Nawet rodzice byli zdziwieni faktem zjedzenia przez ich pociechę owoców czy warzyw Była to dla dzieci prawdziwa lekcja zdrowego odżywiania. Podczas tych dni wszystkie dzieciaki świetnie się bawiły przy piosenkach o tematyce owocowo – warzywne.

 

ROBIMY SYROP Z CEBULI.

 

Syrop z cebuli – już nasze prababcie znały i chwaliły jego działanie. Leczyły nim przeziębienie. To  było niezastąpione lekarstwo na kaszel. Już dziś wiadomo, że uzupełnia on niedobory wielu witamin  oraz wielu mikroelementów. Jak wiadomo na walkę z przeziębieniem są domowe sposoby. Jeden z nich poznaliśmy w naszym przedszkolu. Wraz z dziećmi przygotowaliśmy syrop z cebuli, cukru, miodu i cytryny. Dzieci dzielnie  obserwowały krojenie  cebuli ocierając łzy z oczu, a następnie wkładały wszystkie produkty wg receptury do słoiczka. Następnego dnia chętne osoby mogły spróbować naszego wyrobu. Wszystkim odważnym przedszkolakom syrop bardzo smakował. Niektórzy nawet prosili o dokładkę. W okresie częstych przeziębień, przepis na ten cudowny specyfik może być niezastąpiony, dlatego jeśli chcesz znać jego tajemne  składniki zapytaj swojego milusińskiego – może zdradzi Ci recepturę.

 

Doświadczenie z drożdżami w grupie II.

 

W piątek  19 paźdzernika dzieci  z grupy II miały okazję dowiedzieć się „jak  można nadmuchać balonik nie używając ust”. Doświadczenie, w którym wykorzystane zostały drożdże, ciepła woda i trochę cukru pokazało, że jest to możliwe J

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w grupie VI.

Podstawowymi założeniami metody Weroniki Sherborne jest rozwój dziecka poprzez ruch:

  • świadomość własnego ciała i usprawnianie ruchowe
  • świadomość przestrzeni i działania w niej
  • dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie z nimi bliskiego kontaktu

Prowadzenie ćwiczeń tą metodą ma na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia własnej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Dzięki temu dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie i zyskuje poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń dziecko poznaje przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna, czuje się bezpieczniej, staje się aktywny i przejawia większą inicjatywę.

 

Ćwiczenia odbywają się w parach lub w grupie. Wiele ćwiczeń na zajęciach prowadzonych metodą Weroniki Sherborne stanowi dla dzieci dużą atrakcję i wesołą zabawę w grupie, stwarza możliwość do twórczego działania oraz pobudza spontaniczność i aktywność własna dziecka.

Zabawa sensoplastyczna: Suche malowanie na folii "Jesienne drzewo" w grupie I.

    Do  tej zabawy dzieci potrzebowały: farby plakatowe, woreczek strunowy i czarny marker. Na woreczku nauczycielka narysowała za pomocą markera drzewo. Następnie nałożyła do środka farby i zamknęła woreczek, a dzieci dotykając paluszkami woreczków sprawiają, że kolory się przemieszczają, mieszają ze sobą. To niezwykle ciekawa zabawa, dostarczająca dziecku wielu bodźców sensorycznych.
Zawody sportowe "Biało- Czerwoni" w grupie VII.
Dzieci z grupy VII zostały dzisiaj podzielone na dwa zespoły sportowe: "Biały" i "Czerwony". Jak na prawdziwe zawody przystało rozpoczęli swoje zmagania od uroczystego odśpiewania hymnu polskiego. Obydwie drużyny pod czujnym okiem swoich kapitanów dały dzisiaj z siebie wszystko. Rywalizacja była zacięta! Doping fantastyczny! Konkurencje zakończyły się wynikiem 4:4, a więc remis. Wszyscy zawodnicy wygrani! Nie zabrakło też dypolmu. Gratulujemy!!!
Zdjęcia z zawodów obejrzeć można na facebooku na szego przedszkola.





Sponsorzy