ADAPTACJA W PRZEDSZKOLU.

01.09.2022

Adaptacja – to przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, sytuacji, warunków oraz zmniejszenie odczuwania pewnych bodźców wskutek ich działania. Adaptacja ma olbrzymie znaczenie, ponieważ jest to mechanizm, z którego korzystamy przez całe życie. Dziecko przystosowując się do przedszkola ma do opanowania wiele złożonych zadań. Dlatego musimy dzieciom w tym pomóc. Każde dziecko ma indywidualną drogę rozwojową, każde musi przejść przez okres adaptacji w nowym środowisku. To od nas dorosłych w dużej mierze zależy, jak długo będzie on trwał. Dla małego dziecka właśnie moment pójścia dziecka do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem. Te pierwsze doświadczenia społeczne, często odbijają się na dalszym życiu dziecka. Dzieci otoczone dotychczas troską i uwagą swojej rodziny nagle zmieniają środowisko, gdzie wszystko jest dla nich obce. Pierwsze dni w nowym miejscu to duża zmiana i stres dla dziecka spowodowany tym, że w przedszkolu są zupełnie inne niż w domu: osoby, pomieszczenia, zapachy, zabawki, smaki posiłków, inny rytm dnia czy zasady. Poczucie bezpieczeństwa zostaje zachwiane. Największe problemy z przystosowaniem mają dzieci, które nie potrafią zaakceptować nowej rzeczywistości: nowe panie, nowa sala oraz inne dzieci. Reakcje na zmiany naszych maluchów są różne: płacz, wycofywanie się, agresja. Dlatego ważne jest, aby te pierwsze dni w przedszkolu przebiegały w poczuciu bezpieczeństwa, spokoju i łagodności dla dziecka. Nowo przyjęte dzieci mogą przebywać na sali z jednym ze swoich rodziców przez pierwsze dwa tygodnie pobytu w przedszkolu. Potem rodzice stopniowo wycofują się z towarzyszenia dziecku, aby dać mu szansę na radzenie sobie z nową sytuacją. Jak pomóc maluchom w pierwszych dniach września? Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej zależy w dużej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeżeli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się zarazem akceptacja u ich dziecka. Mały przedszkolak poznaje otoczenie, rówieśników, pomieszczenia, sposób korzystania z wielu urządzeń, uczy się reagowania na nowe sytuacje. Rodzice pełnią tu rolę instruktora, wprowadzając dziecko w nieznany mu świat. Wszyscy chcemy, aby wychowywane przez nas dzieci były radosne i wesołe, mądre i dobre, kochane i kochające. Dlatego też tak bardzo liczy się współpraca rodziców z nauczycielami. Pierwszy dzień w przedszkolu jest niezwykle istotny. Należy pamiętać, że pierwszy dzień to przede wszystkim zapoznanie się dziecka z otoczeniem, dlatego nie oczekujmy, a już na pewno nie wymagajmy, aby nasze dziecko brało udział w zajęciach proponowanych przez nauczyciela czy wykonywało nasze polecenia. W pierwszych dniach dziecko nie powinno brać również udziału w leżakowaniu, gdyż pobudka w obcym otoczeniu może być dla niego nieprzyjemna. W pierwszym dniu dziecko może obejrzeć salę, toaletę, pobawić się zabawkami, zaznajomić z wychowawczynią i innymi dziećmi. Główną obawą dziecka na początku przedszkolnej drogi jest strach czy mama bądź tata na pewno i każdego dnia go odbierze. W początkowym okresie adaptacyjnym mogą pojawić się bolesne dla rodziców płacze dziecka przy rozstaniu. Płacz jest normalną reakcją dziecka na adaptację. Pojawia się bowiem lęk separacyjny, z którym każde dziecko musi sobie poradzić W takich chwilach rodzic musi być silny i panować nad emocjami. Kiedy nadchodzi kryzys warto pożegnać się z dzieckiem już w szatni oraz ustalić z maluchem porę odbioru. Najlepiej wyznaczyć charakterystyczny dla dziecka moment dnia. „Godzina 12:00” nic dziecku nie mówi, ale hasło: „po zupie” jest bardzo dokładnym wyznacznikiem. Bardzo ważne jest, aby to rodzic przekazał dziecko nauczycielce, nie na odwrót. Sytuacja, w której nauczycielka musi przejąć inicjatywę i odebrać dziecko z rąk rodziców zaburza poczucie bezpieczeństwa dziecka. Ponieważ okres adaptacji jest dla dziecka trudny warto uzbroić się w cierpliwość i przymknąć oko na niektóre trudne zachowania dziecka w domu. Naturalnym mechanizmem jest, że dziecko w domu odreagowuje stres, związany z pójściem do przedszkola. Na szczęście to mija i kiedy minie okres adaptacji zachowanie dziecka w domu też często się poprawia. Zdecydowanie lepiej wynagrodzimy dziecku stres związany z adaptacją wspólnym spędzeniem czasu w niecodzienny sposób niż kupując nowe zabawki. Stres bowiem związany z rozłąką sprawia, że w tym okresie dzieci potrzebują najmocniej rodziców, a nie nowych zabawek.

Źródło: A. Banaszek „Pierwszy dzień w przedszkolu”

                                                                          WIEMY, ŻE ODDAJCIE NAM SWÓJ NAJWIĘKSZY SKARB!